Facing Extinction:
Gustav Metzger
Friday 17 October - Saturday 15 November
Facing Extinction is an ambitious re-working of Gustav Metzger's seminal work Mass Media: Today and Yesterday. Thousands of newspapers stacked in a rectangular mass in the centre of the gallery space collected and sourced by staff and students from UCA and partner institutions.
During the opening and for the duration of the show, the public is invited to interact with the work, selecting articles in response to the subject of extinction and pinning them to the gallery walls. Metzger's installation is intended to be a work in a state of flux; continually changing and growing as visitors are invited to add newspapers to the stack.
For the past six decades, Metzger's art has responded to political, economic and ecological issues in the UK and around the world. Creating manifestos and events since the early 1960s, he developed the concept of Auto-Destructive Art and Art Strike movements, which addressed destructives drives in capitalism and the art industry. About his upcoming exhibition at Canterbury, he states: "I want this work to be useful, to emphasise the dangerous environment in which we live - events of life and death that can lead to extinction."
Metzger also presented his first digital work as part of the Extinction Marathon: Visions of the Future on Saturday 18th and Sunday 19th October, a special live transmission from Facing Extinction on www.todayandyesterday.co.uk - linking the two sites of the Serpentine Galleries in London and Herbert Read Gallery in Canterbury. Throughout the two day broadcast, Fine Art students from Farnham and Canterbury were found in a dynamic activation of Metzger’s work, selecting, cutting and collaging articles across the gallery walls in response to the subject of extinction.
Project initiated by the Fine Art Department at UCA Farnham. Curated by Andrea Gregson.
Facing Extinction:
Gustav Metzger
Vendredi 17 octobre – samedi 15 novembre
Facing Extinction est une refonte ambitieuse de l’ouvrage précurseur de Gustav Metzger Mass Media : Today and Yesterday. Plusieurs milliers de journaux ont été empilés dans un espace rectangulaire situé en plein cœur de la galerie, que se sont procurés et qu’ont assemblés le personnel et les étudiants de l’UCA et des institutions en partenariat.
Au cours de l’inauguration et pendant toute la durée du spectacle, le public est invité à interagir avec l’œuvre, en sélectionnant des articles en réponse au sujet de l’extinction et en les épinglant sur les murs de la galerie. L’installation de Metzger a été conçue pour être une œuvre en état de flux, en perpétuelle transformation et qui se développe au fur et à mesure que les visiteurs sont invités à faire grossir la pile de journaux.
Au cours des soixante dernières années, l’art de Metzger a fait écho à des questions d’ordre politique, économique et écologique au Royaume-Uni et dans le monde. En créant des manifestes et des événements depuis le début des années 1960, il a développé le concept des mouvements Auto-Destructive Art et Art Strike, qui traitent des forces destructrices du capitalisme et de l’industrie artistique. Au sujet de sa prochaine exposition à Canterbury, il déclare : « Je veux que ce travail soit utile, qu’il mette l’accent sur l’environnement dangereux dans lequel nous vivons – les événements de la vie et de la mort qui peuvent mener à l’extinction. »
Metzger a également présenté sa première œuvre numérique dans le cadre d’Extinction Marathon : Visions of the Future samedi 18 et dimanche 19 octobre, retransmission spéciale en direct de Facing Extinction sur www.todayandyesterday.co.uk - qui dresse un parallèle entre les deux sites des Serpentine Galleries à Londres et de la Herbert Read Gallery à Canterbury. Au cours des deux journées de retransmission, les étudiants en beaux-arts de Farnham et Canterbury se sont retrouvés dans une activation dynamique de l’œuvre de Metzger en sélectionnant, découpant et collant des articles à travers les murs de la galerie en réponse au sujet de l’extinction.
Le projet est l’initiative du département des beaux-arts de l’UCA Farnham. Sous la direction d’Andrea Gregson.